Reportage
Låt dig uppslukas av spännande reportage. Här finner du djupdyk i olika parfymhus, manlig skönhetshistoria och mycket mer.
-
Reportage
Varför jag startade Gents
Jag hamnade i denna bransch av en slump. Jag och mina två kusiner hade bestämt oss för att bli entreprenörer men frågan var bara inom vilket område.
Läs mer » -
Reportage
Trendspaning: Fine Fragrance
Lyxiga doftkompositioner tar steget från parfymflaskan till deodoranten. Trenden, som drivs av diskreta och sofistikerade dofter till överkomligt pris, växer snabbt – med prestigesegmentet som motor. Benjamin Barber visar vägen med sin limiterade trio som förenar prestanda med en sensorisk upplevelse.
Läs mer » -
Reportage
QOT – när doften blir mer än en accessoar
Vilken doft berättar din historia?
QOT (Question of Time) skapar parfymer med karaktär – från rena tolkningar till fylliga gourmander med djup och attityd. Varje doft är ett uttryck för din personlighet, noggrant komponerad med högkvalitativa råvaror och en känsla för balans mellan vardag och lyx. Här hittar du dofter för varje tillfälle – skapade för att kännas lika bra som de doftar.
Läs mer » -
Reportage
Lophiel – Dofter med själ, historia och elegans
Lophiel är mer än ett parfymhus – det är en emotionell resa, omfamnad av arv, ambition och konstnärlighet. Med sitt svenska ursprung, sin unisexfilosofi och med rötterna i fransk parfymtradition, levererar Lophiel en elegant och emotionell doftupplevelse – där varje doft blir en portal till personliga upplevelser och minnen.
Läs mer » -
Reportage
Floraïkus "tre ceremonier" – En poetisk doftresa inspirerad av japanska ritualer
Floraïku Paris är ett franskt nischmärke i parfymvärlden som fångar essensen av japansk kultur genom doft, poesi och konst. Deras dofter är indelade i tre olika ceremonier, som var och en representerar en viss aspekt av doftens karaktär och symbolik.
Läs mer » -
Reportage
Parfums Dusita
Parfums Dusita är ett exklusivt nichehus som förenar klassisk fransk parfymkonst med poesi och ett eget personligt uttryck. Grundat av Pissara Umavijani – poet, självlärd parfymör och kreatör – är Dusita ett parfymhus där varje doft berättar en historia, inspirerad av hennes fars lyrik och minnen från barndomens natur i Thailand.
Läs mer » -
Reportage
Kamikura - Gents exklusiva jubileumsparfym
År 2024 är det 20-årsjubileum för Gents och det firar vi med en helt egen exklusiv parfym från japanska Di Ser i limited edition-upplaga.
Läs mer » -
Reportage
Historien bakom Benjamin Barbers parfymer
Att skapa parfym handlar om att fånga ögonblick, miljöer och känslor. Med sina senaste tre parfymer har Benjamin Barber rest genom både tid och rum för att upptäcka essensen av vad som definierar deras doftvärld. Från orientaliska marknader till klassiska brittiska bibliotek – varje parfym är en berättelse om elegans, hantverk och historisk förankring.
Läs mer » -
Reportage
Gents möter Widians grundare Ali Aljaberi
Vi har fått möjligheten att göra en intervju med Ali Al Jaberi om hans passion för parfymer och hans syn på olika doftnoter. Som grundare av nischmärket Widian har Al Jaberi, vars ambition är att förena arabisk tradition med modernt västerländskt parfymskapande, sina egna personliga tankar kring läder och hur ingrediensen bäst bör användas. Låt oss ta del av hans svar på våra frågor.
Läs mer » -
Reportage
Benjamin Barbers Historia
Benjamin Barber är ett välkänt märke inom rakning och har i över 10 år förändrat nordiska mäns syn på rakning. Benjamin Barber vill främja den klassiska rakningen och har tagit inspiration av det brittiska imperiets storhetstid och skapat högkvalitativa raknings-, skägg- och kroppsvårdsprodukter.
Läs mer » -
Reportage
"The Nose" - doftvärldens särling och provokatör
De flesta parfymintresserade har kanske någon gång stött på begreppet "The Nose" - eller Alessandro Gualtieri som han egentligen heter. Som skapare av märkena Nasomatto och Orto Parisi har denne excentriske italienare, bosatt i Amsterdam, skapat sig ett namn som parfymörernas egen enfant terrible som tar ut svängarna och går sin egen väg för att utmana doftsinnena. Men vem är han egentligen?
Läs mer » -
Reportage
En konstant i tiden - Gents 20 år
Vi står inför en remarkabel milstolpe – vårt 20-årsjubileum. Ett firande som symboliserar inte bara två decennier av passionerat engagemang och hängivenhet, utan också en era av innovation och inspiration, och vilken resa det varit...
Läs mer » -
Reportage
Gents tidslinje
Gents resa i tiden, en tidslinje från då till nu som tar dig genom konkurshot och stämningar till stolta milstolpar och prestigefyllda samarbeten
Läs mer » -
Reportage
Venti4 Profumo - Parfymer skräddarsydda efter din kropp
Italienska Venti4 Profumo är parfymer som anpassas till huden på fyra olika ställen på kroppen så att varje så att varje doftnot kan utveckla sin fulla potential.
Läs mer » -
Reportage
Matiere Premiere - doftmärket med råvaran i centrum
Matiere Premiere är ett franskt parfymhus som bygger varje doft på en särskild not eller råvara, som man sedan utvecklar och lyfter fram och förvandlar till parfymer med elegans och kvalitet. Ett märke, vars kollektion är som en palett av doftfärger där varje nyans fått utrymme att glänsa i sin renaste form.
Läs mer » -
Reportage
Proraso
I ett litet laboratorium utanför Florens experimenterar en ung Piero Martelli med nya formler till det som ska bli världens första Pre-Shave och senare även en After Shave Cream.
Läs mer » -
Reportage
Sailor's
Lockas du av upptäcktsresor, exotiska äventyr och spänning? Då är Sailor’s unika, ekologiska produkter för skägg, rakning och hår något för dig. Oavsett om du drömmer dig bort från vardagen hemma eller utforskar världen på resande fot, så finns här ett brett sortiment att välja på för den urbane, bereste mannen. Packa kappsäcken och häng på!
Läs mer » -
Reportage
Allt du vill veta om Acqua di Parma och Colonia Pura
Precis som många andra stora företagsnamn i dag hade det italienska dofttillverkningsföretaget Acqua di Parma en blygsam start. Företaget började som ett litet parfymhus...
Läs mer » -
Reportage
MAN-UP, smink för män
I en värld där gränserna för självuttryck ständigt omdefinieras, framträder MAN-UP med sin vision om att utmana konventionella synsätt på manlig skönhet. De har tagit inspiration från kulturella ikoner som David Bowie, vars banbrytande stil och individualism har lämnat ett bestående avtryck.
Läs mer » -
Reportage
Travel Guide
Vi vet av vana att packningen kan bli ett störningsmoment när man ska ut och resa. Gents guidar dig genom resefebern.
Läs mer » -
Reportage
Italians do it better
Italiens vardagsprodukter och lyxartiklar har blivit alltmer uppskattade och bär på ett arv som både värnar om kvalitet och ett historiskt arv. Här följer några exempel.
Läs mer » -
Reportage
Svensk kvalitet är ingen myt
Som aktör på en stor internationell marknad är vi stolta över att kunna presentera ett brett utbud med något av det bästa i produktväg från jordens alla hörn. Men visste du att flera av varumärkena i vårt sortiment faktiskt är svenska och med rötter i små lokala industrier?
Läs mer » -
Reportage
Molton Brown
Molton Brown började sin resa som en frisörsalong i London 1973, och idag är det ett av Storbritanniens ledande premiummärken.
Läs mer » -
Reportage
Alienor Massenet - parfymören med världen som arbetsfält
För de som fördjupat sig i de senaste femton årens parfymutbud är där ett namn som ständigt dyker upp bland de mest framträdande doftkreatörerna - Alienor Massenet, parfymören som uppvisar kanske världens största bredd såväl stilistiskt som geografiskt. Trots att hon är en doldis för många utanför branschen har hon rönt stora framgångar med signaturdofter hos både designers och smalare nischmärken. Här är hennes historia.
Läs mer » -
Reportage
Gents resa
Året var 2010 och allt var nära att ta tvärstopp. Ett avancerat kreditkortsbedrägeri hade drabbat Helsingborgsföretaget Gents och tömt dess tillgångar - grundaren Jenny Rydhströms privata konto innehöll 6000 kronor och katastrofen kändes oundviklig. Men som ett under, och som ett resultat av snabba, kraftiga rationaliseringar, vände plötsligt allt och Gents - som fram tills dess hade varit ett hobbyföretag - fann sig stå vid ett vägskäl.
Läs mer » -
Reportage
Alexander Karim
Det blir den filmaktuella skådespelaren Alexander Karim som ger röst åt Den medvetne mannens GUIDE till rakning och skägg när den läses in som ljudbok.
Läs mer » -
Reportage
Vägen till bättre hår- och skäggväxt
Power är ett varumärke med kvalitetsprodukter vars syfte är att främja skägg- och hårväxt. Sortimentet består av två linjer, en med produkter speciellt anpassade för att främja hårväxten på skalpen och den andra för att stimulera till en fylligare skäggväxt och bekämpa kala fläckar. Det finns flera startpaket för nybörjaren med allt som behövs för att komma igång.
Läs mer » -
Reportage
För en bättre dag
Varje år hyllas män världen över i en hel månad, likaså i år. Främst på grund av tre livsviktiga ämnen: manlig hälsa, kampen mot prostatacancer och förebyggande av självmord bland män. Detta är en ständig kamp som betyder oerhört mycket för oss.
Läs mer » -
Reportage
Om Gents
Ibland tröttnar man på sitt gamla jag och önskar att man var någon annan, om än bara för en stund, men att utvecklas och förnya sig själv behöver inte nödvändigtvis handla om en drastisk omstöpning utan mer om inspiration och att ha ett öppet sinne.
Läs mer » -
Reportage
Movember
Det är åter dags för Movember, vilket innebär att många djupt engagerade män över hela landet kommer att börja odla sina mustascher.
Läs mer » -
Reportage
Mustaschkampen
Mustaschkampen Upp till kamp mot prostatacancer! Mustaschkampen är en kampanj som går av stapeln var..
Läs mer » -
Reportage
Byredo - en svensk outsider i parfymvärlden
Det svenska parfym- och designermärket Byredo är idag en internationell framgångssaga men vägen dit har varit lång och full av risktagningar, precis som för grundaren Ben Gorham själv, vars envisa tro på sina egna visioner har tagit honom från rollen som hopplös outsider till en av branschens mest framgångsrika kreatörer och entrepenörer. Och huset Byredo till parfymvärldens kanske hippaste varumärke.
Läs mer » -
Reportage
True Gentlemen
I samtal med våra manliga kunder genom åren har vi förstått en sak - manlighet kommer inifrån och börjar m..
Läs mer » -
Reportage
Widian
Vi är stolta över att kunna presentera Widian - ett av världens mest exklusiva arabiska parfymhus, vars ambition är att kombinera västvärldens moderna parfymspråk med traditionsrik orientalisk kultur och olfaktiskt hantverk med rötterna i Abu Dhabi.
Läs mer » -
Reportage
Merkur & Solingen - det tyska stålets framgångssaga
Den som är bekant med rakblad, rakknivar, hyvlar och andra assessoarer som saxar och manikyrartiklar, har knappast kunnat undgå att det är Tyskland som sedan historisk tid har blivit synonymt med kvalitet.
Läs mer »
Det "tyska stålet" har blivit ett begrepp. Men varför och hur? -
Reportage
Brutna restriktioner och nya upptäckter - en alla hjärtans dag story
Lockdowns, munskydd och obefintliga restaurangbesök- hur håller man kärleken igång under ett år med en pandemi? Gents har träffat 2 par och en singel som berättar om hur de har hållit kärlekslivet igång under pandemin - från brutna restriktioner till nya upptäckter.
Läs mer » -
Reportage
Gents möter Alessandro Gualtieri, The Nose
Vi fick den unika möjligheten att ställa frågor till Alessandro Gualtieri på temat Oud.
Läs mer » -
Reportage
Alltid en affärskvinna
Jag har alltid varit en affärskvinna. När jag var 7 år upptäckte jag att hundchoklad var mycket billigare än vanlig choklad. Jag köpte massor, gjorde en ”re-branding” på mitt flickrum och sålde sen till grannarna som vanlig choklad med god förtjänst.
Läs mer » -
Reportage
TRNP
Historien om en flicka vars dröm var att återskapa hennes favoritparfym, blev till en framgångssaga om ett Australienskt parfymhus. Teone Reinthal, skapare av Teone Reinthal Natural Perfume, eller TRNP, som det också kallas, hade som barn inte möjlighet att utöka sina kunskaper om parfym.
Läs mer » -
Reportage
Alûstre
Kosmetikföretaget Alûstre är ett nytt stjärnskott på skönhetshimlen, med ett unikt koncept där diamanter utgör inspirationen för den estetiska grundtanken men även förekommer som fysisk ingrediens i flera av produkterna. Med innovativt hantverk, ett etiskt perspektiv och högkvalitativa eleganta parfymer komponerade för varje unik personlighet har Alûstre som filosofi att förena yttre skönhetsvård med lyx för själen och det inre välbefinnandet.
Läs mer » -
Reportage
BDK Parfums
Få parfymintresserade har väl kunnat undgå det franska, spännande nischmärket BDK och deras snabba väg till toppen på den internationella doftmarknaden. Men vad är deras historia och vad kännetecknar deras dofter? Här kommer en liten presentation.
Läs mer » -
Reportage
Bortnikoff – ensam i sitt slag
För de som uppskattar parfymer som faller utanför normen, och där äkta, rena ingredienser från naturen har högsta prioritet, är nischmärket Bortnikoff något att studera närmare. Udda, naturnära kreationer som talar helt sitt eget olfaktiska språk och liknar inget annat.
Läs mer » -
Reportage
Boadicea the Victorious
Det engelska parfymhuset Boadicea the Victorious förenar brittiskt hantverk med brittisk historia iinspirerat av den keltiska krigardrottningen Boadicea (död är 60 eller 61 e. Kr.), som gjorde uppror mot det romerska imperiet. Men namnet är också en hänvisning till Michael Boadi, den Londonbaserade hårfrisören och parfymören som grundande märket år 2008 som ett "worldwide exclusive" för Harrods.
Läs mer » -
Reportage
Les Indemodables
Les Indémodables är ett exklusivt franskt parfymhus som förenar tradition och modernitet för att skapa dofter med ett helt eget DNA. Grundaren Valérie Pulvérail, med över 20 års erfarenhet inom skönhet, mode, parfymeri och marknadsföring, har en passion för klassiskt parfymhantverk där gamla olfaktiska doftkategorier får nytt liv – kort sagt, så strävar Les Indémodables efter att bevara och förnya tidlösa doftkompositioner på ett sätt som lever upp till tidens moderna krav.
Läs mer »