alienor massenet
Parfymören med världen som arbetsfält
För de som fördjupat sig i de senaste femton årens parfymutbud är där ett namn som ständigt dyker upp bland de mest framträdande doftkreatörerna - Alienor Massenet, parfymören som uppvisar kanske världens största bredd såväl stilistiskt som geografiskt. Trots att hon är en doldis för många utanför branschen har hon rönt stora framgångar med signaturdofter hos både designers och smalare nischmärken. Här är hennes historia.
Alienor Massenets fascination för dofter och passion för ingredienser grundlades tidigt. Efter studier i Paris anställdes hon hos IFF International Flavours & Fragrances i New York - där man bland annat utför vetenskapliga studier inom hälso- och livsmedelsbranschen - där han fick tillfälle att arbeta mer ingående med ingredienser. När hon flyttade till deras avdelning i Paris år 1995 var det tänkt att hon bara skulle stanna sex månader men det blev istället sex år – i allt 18 år för IFF – och det var nu hon på allvar började utveckla sina egna doftexperiment och sjösätta projekt med diverse designermärken som Estee Lauder.
År 2016 hamnade Massenet hos tyska Symrise, som är världsledande i framtagande av dofter och på den vägen är det. Det var också i samband med arbetet hos Symrise hon fick kontakt med parfymmärken i nischkategorin.
designerdofter
Massenets högst personliga stil och driv att, som hon säger, "överraska sig själv" är kanske det som gjort henne till en av de mest kreativa och utmanande parfymörerna på marknaden, med en förmåga att likt en kameleont anpassa sina dofter till ett varumärkes behov och konstnärliga uttryck. Hennes breda repertoar hos olika designermärken visar också hennes mångsidighet och skicklighet i att med doftens hjälp förmedla de associationer som passar för en särskilt parfym. Och listan har blivit lång; bland de mest utmärkande finns Chloé’s Eau de Fleurs Neroli, Davidoff’s Run Wild for Her, Diesel’s Only the Brave, Estée Lauder’s Intuition for Men, Giorgio Armani’s Emporio Armani Night, Lancôme’s Trésor in Love och Paco Rabanne’s Fabulous Me.
Det är väl dock i samband med hennes tid på Symrise och koppling till mer udda och exklusiva nischmärken som hon fått störst möjlighet att utnyttja sin kreativitet. Få vet att hon bland annat gjort en doft för engelska Penhaligon's, nämligen The Favourite från 2020. Annars är hennes ideal numera att satsa på en långsiktig relation med enstaka parfymmärken och fungera som en "in house"-parfymör.
memo paris och floraiku
Med Alinor Massenets förmåga att skapa doftassociationer till platser på jordens alla hörn var det givet att hon skulle knytas till franska MEMO Paris och bli den parfymör som kunde göra verklighet av Clara Molloys (märkets grundare, poet och kreatör) visioner. Molloy och Massenet är nämligen båda utpräglade känslomänniskor som känner starka anknytningar till geografiska platser och deras kultur. Clara Molloy är känd för att stanna på en plats i några månader för att insupa atmosfären, skriva ned sina intryck och därefter med hjälp av en parfymör omsätta dessa i sina personligt präglade parfymer. Det är därför knappast förvånade att Massenet kommit att skapa nästan alla Memos dofter, liksom hos systermärket Floraïku.
Massenets favoritnoter lär vara labdanum och myrra, inte minst för att de, enligt henne, är så bra på att förmedla emotionella intryck och därför ingår de också i flera av hennes dofter. Varje parfym är ofta ett resutat av hårt arbete och en lång process, där hon ibland kan låta en doft bli liggande i alltifrån några månader till några år efter det att hon kört fast, sedan tar hon tag i den igen. Samtidigt har några av hennes mest populära kreationer inte tagit mer än några veckor att sätta ihop, så det finns, menar hon själv, inga regler utan parfymskapande är, trots all vetenskaplig research, en konstnärlig emotionell process.
Just platsassociationerna kommer tydligt till uttryck i MEMOS:s dofter, där flertalet redan i namnet ger en hint om vilka bilder parfymen ska väcka till liv hos bäraren. Bland de mest framgångsrika har varit Russian Leather, Italian Leather och Irish Leather i den "svarta serien" men här finns även tydliga referenser till platser även i de mer unsiexpräglade Tamarindo, Ilha do Mel, Marfa och Granada.
När så Clara Molloy och maken John började satsa på ett systermärke, Floraïku, vars samtliga dofter skulle vara baserade på den japanska kulturen blev även här Massenet den självklara doftskaparen. Samtliga parfymer i märket (vars presentation och flaskor i sig är något utöver det vanliga) präglas av en särskild asiatisk koppling i såväl karaktär och noter som i känslomässiga associationer. Clara Molloy har med sin poetiska ådra dragit sitt strå till stacken genom att förse varje parfym med var sin haiku-dikt på japanska.
Här finns även en tematisk indelning, där vissa är inspirerade av teer, andra av mörka, aromatiska inslag av trä och kåda eller florala, fruktiga komponenter. En av de mest geniala är gourmandskapelsen One Umbrella For Two, där det exotiska gröna gemache-teet blandas med ceder och svarta vinbär, som i kombination skapar doften av nybakad gräddtårta! Endast Massenet skulle ha kunskapen och experimentlustan att konstruera något liknande.
Alienor Massenet är som sagt ett ganska okänt namn för den breda massan men i branschen är hon respekterad och har bland annat vunnit Fragrance Foundation Awards tre gånger. Vid sidan av sitt parfymskapande och sin vetenskapliga research på Symrise är hon även aktiv som insipiratör på sjukhus och skolor.