proraso

Det Italienska kultmärket

Året är 1948. Det är en tid av innovation och framtidshopp. I ett litet laboratorium utanför Florens experimenterar en ung Piero Martelli med nya formler till det som ska bli världens första Pre-Shave och senare även en After Shave Cream. Med sin överraskande friskhet och det som har blivit Prorasos mest ikoniska doft, eukalyptus, tar det lilla företaget Italiens barberare med storm och skapar ett helt nytt sätt att se på rakning.

proraso

Under denna tid börjar också gemene man att raka sig hemma och efterfrågan på Prorasos produkter växer snabbt, och företaget med den. Vad som en gång startade som ett litet kosmetikföretag i Florens 1908 är nu ett av de allra största varumärkena inom våtrakning. Idag är Proraso ett stolt familjeföretag, som drivs av tredje och fjärde generationen Martelli.

 For me, shaving is a very intimate time that every man has the opportunity to devote to himself,” Stefania Martelli, barnbarnsbarn till grundaren

Proraso skapar produkter som står sig genom tiderna och som förblir klassiker. Formlerna, baserade på naturliga och pålitliga ingredienser, berikas och förbättras kontinuerligt. Prorasos produkter innehåller i princip inte heller ingredienser av animaliskt ursprung. De två undantagen är produkter där det saknas likvärdiga ersättningsmaterial. Det är dels rakborsten som är gjord av naturborst, och det är mustaschvaxet som innehåller bivax. I enlighet med den Europeiska Kosmetiska förordningen 1223/2009 har ingen produkt heller testas på djur.

Förpackningarna uppdateras, och nya produktlinjer skapas för att vinna över nya beundrare, men den underliggande principen som definierades av Piero Martelli och hans son Ludovico består, att skapa prisvärda professionella kvalitetsprodukter som ger en angenäm och oklanderlig rakning, såväl hos barberaren som hemma i badrummet. Inte konstigt att Proraso har uppnått en sådan kultstatus inom rakningens inre värld.

SE VÅRT UTBUD AV PRORASO