italians do it better
Åren efter andra världskriget är en renässans för företagarandan i Italien. Ett uppvaknande sker inom kosmetika och design och såväl kreativiteten som inspirationen börjar flöda hos italienska tillverkare. Inte minst många äldre företag, med rötter tillbaka till tiden före bägge världskrigen, börjar födas på nytt och hitta en ny nisch i den pionjäranda som råder.
Italien blir nu ett land att räkna med, i allt från ikoniska vardagsprodukter till lyxartiklar av högsta kvalitet.
proraso
Proraso, en gång startat som ett litet kosmetikföretag i Florens 1908, är en av dessa framgångsagor - och som ska visa sig bli ett av de mest tongivande och seglivade varumärkena, med en ständig förändringsprocess på gång.
1948 arbetar Piero Martelli med nya ideer i sitt laboratorium och resultatet blir starten på den serie med rakprodukter som Proraso blivit kultförklarade för och som sedan dess bara verkar öka i popularitet. Nyckeln till den vinnande formulan var den pre-shave i pastaform (som ett alternativ till barberarnas rakoljor) och after shave cream i eukalyptus och mentol som idag anses vara deras klassiker. En svalkande välgörande komposition som med sin distinkta doft och kylande effekt använts sedan dess av de flesta italienare alla generationer - och nu också överallt i världen. Mer italienskt retro än så finns knappast.
Därefter har sortimentet utökats med rakkräm i tub, after shave och raktvålar. Fler dofter i serien har tillkommit, inte minst den oerhört populära Sensitive Green Tea, baserad på grönt te och rågmjöl,som med sin rena, diskreta doft blivit en favorit hos de med känslig hud och som vill ha mindre doft. Den ökande skäggtrenden har heller inte gått anrika Proraso förbi, och man har på senare år även lanserat ett antal serier med skäggprodukter och även nya dofter. Prorasos produkter ligger också i ett ovanligt attraktivt prisläge för konsumenten sett i förhållande till den gedigna kvalitet man faktiskt uppvisar. Vardagsprodukter till ett bra pris men ändå med en hög kvalitetsnivå och ett anrikt historiskt arv i bagaget.
SE VÅRT UTBUD AV PRORASO
profumum roma
Italienarna är inte bara kända för vardagsprodukter av högsta kvalitet, de producerar även några av världens lyxigaste artiklar. Det exklusiva parfymmärket PRO FVMVM ROMA startades 1996 av den yngre generationen ur familjen Durante, men familjens rötter ligger i landsorten Sant’Elena Sannita i Syditalien. Durantefamiljen lämnade hemtrakten bokstavligt talat på cykel för att etablera sig som säljare och tillverkare av kosmetika, cologner och barberarprodukter i Rom år 1954, först i enkel och primitiv skala för att sedan snabbt bli populära på gatorna i den italienska huvudstaden. Resten är historia.
Durantefamiljens ambition har varit att undvika fastna i kommersialism och storproduktion (de säljs heller inte på nätet utan uteslutande hos fysiska återförsäljare), och särskilt utmärkande för Profumum Roma är den höga halten av rena extrakt (uppemot 40 procent), vilket ger parfymerna en helt egen karaktär, doftmässigt och i kvalitetshänseende. Dessa parfymer är inte som vad som helst på parfymhyllan - de är rena, experimentella och ger ofta hänvisningar till naturen. Den höga halten av äkta essenser gör även att många av dem är fantastiskt hållbara och ger en ordentlig projektion på huden, där de som bäst utvecklas efter de första 30 minuterna.
Citrusdoften Acqua Viva är en fullkomlig explosion i ren citrus - fjärran från många "rengöringscitrus" på marknaden. En komposition av Amalficitron och cederträ som tillsammans skapar en doftassociation till apelsin eller skalad pomerans. Durantefamiljen har här lyckats med det kemiskt omöjliga: att leverera en citrusdoft som i princip överlever en dusch och som passar både en sommardag vid italienska kusten som en vintrig dag framför brasan. Uppstickaren Thundra är en av de mer extrema men uppskattade dofterna med tydliga naturassociationer där du efter ett kort dusch med denna myskbomb helt plötsligt befinner dig i en skog om hösten med multnande löv och svamp. En upplevelse som ska prövas!
Och det här är bara början - detta sostifikerade märke har över ett tjugotal dofter att välja mellan, alltifrån vågade, karaktärsfulla skapelser till diskreta eleganta jobbparfymer. Kvalitet från Italien när den är som mest svårslagen och vi på Gents är stolta över att vara en av de få som saluför Profumum Roma i Sverige.
marvis
Att italienarna är mästare på att ta en vardagsartikel vi ofta inte fäster någon större vikt vid och göra den till något ikonskt och lyxigt är tandkrämsföretaget Marvis ett bländande exempel på. Marvis utvecklades i Florens av familjen Martelli ur samma företag som Proraso, och vid samma tid. Konceptet var att göra något annorlunda av det vi använder i vår vardag, och det gjorde man med hjälp av nya spännande smaker i kombination med funktionalitet och utan att ge avkall på tandkrämens uppgift: att skydda våra tänder. Med extravaganta, pikanta smaker som ingefära, lakrits, kanel etc. (men samtliga ändå innehållande en ton av mint) har man öppnat upp nya horisonter och förändrat synen på något så opretentiöst som tandpasta.
Idag finns märket i flertalet hotellkedjor och är till och med kopplat till menswearindustrin (hypat som tandkrämens motsvarighet till modevärldens "haute cuisine"), och de små tuberna på 10 och 25 ml har blivit en favorit för de som ska ha något lyxigt med sig i necessären. Märket säljs i över 40 länder och är liksom Proraso en av de italienska storsäljarna hos Gents. Ursprungligen var Marvis kända för att inte använda fluor, men idag har man tillsatt fluor i de större storlekarna på 85 ml och sortimentet har utökats med både tandborstar och munvatten.
fornasetti
Ännu ett varumärke som reste sig ur askan efter andra världskrigets tumult var designföretaget Fornasetti, grundat i Milano av konstnären, tryckaren, litografen och formgivaren Piero Fornasetti. Företaget blev tidigt känt för sina designföremål och Fornasettis formgivning på alltifrån tallrikar till tapeter, lampskärmar, möbler och doftbehållare har gjort märket till ett ikoniskt begrepp i estetiskt förfinad men vågad italiensk design. Det är lekfullt och experimentellt, men ändå klassiskt och stilfullt - och kvalitet rätt igenom. Mest känd är Fornasetti för sina fiskar, apor och de otaliga varianter av operasångerskan och musan Lina Cavalieris ansikte, som pryder många föremål.
Äldre artiklar ur Fornasettis katalog dyker ofta upp på auktioner till rejäla priser på upp till 50 000 kronor och än idag lever Fornasettis imperium kvar i gestalt av sonen Barnaba som för sin fars arv och design vidare - ofta i nya former, som vackra doftljus i keramik, som bland annat tagits fram i samarbete med parfymören Oliver Porge. Och när ljuset är utbrunnet så har du ett fantastiskt designobjekt att pryda hemmet med. Eleganta vardagsting som skänker lyx åt tillvaron och för in Milano i ditt vardagsrum.