byredo
En svensk outsider i parfymvärlden
Det svenska parfym- och designermärket Byredo är idag en internationell framgångssaga men vägen dit har varit lång och full av risktagningar, precis som för grundaren Ben Gorham själv, vars envisa tro på sina egna visioner har tagit honom från rollen som hopplös outsider till en av branschens mest framgångsrika kreatörer och entrepenörer. Och huset Byredo till parfymvärldens kanske hippaste varumärke.

Sagan om Byredo är historien om hur underdogen Ben Gorham - ett tatuerat svenskkanadensiskt före detta basketproffs - lyckades ta sig upp i en bransch full av fördomar, snobbism och prestige genom att utmana traditioner och inbyggda hierarkier. Från en liv i Sverige (sedan flytten från Kanada) som rotlös och arbetssökande till en tillvaro som mångmiljonär med lyxbilar och kontor på Södermalm och med ett varumärke som hör till de främsta på den internationella doftkartan, säljs hans skapelse Byredo nu i 40 länder world wide. Byredo - vars namn hänvisar till by redolence (från Shakespeare, skön doft) är alltigenom Ben Gorhams skötebarn in i minsta DNA-cell och dofternas udda profil är i sig ett uttryck för hans egen särpräglade, orädda personlighet.
från förortsrebell till sporthjälte
Ben Gorham är, liksom parfymerna han skapar, en produkt av sin egen kosmopolitiska bakgrund. Han föddes 1977 i Stockholm av föräldrar med internationellt påbrå - modern var indisk och pappan kanadensare - och växte upp i förorten där han blev ett stökigt barn med problem i skolan och nära att hamna i fel sällskap. Hans mamma lyckades få in honom på rätt spår innan det var för sent genom att skicka honom till privatskola och därefter introducera honom till sportens värld. Här hittade Ben sin passion i basketen - något som blev hans livlina när familjen hamnade i Kanada och han plötsligt fick stipendium på high schools i Toronto och New York.
Han var nu eftertraktad basketspelare och sökte lyckan som proffs i Europa, men hans ansökan om EU-medborgarskap fastnade i byråkratin. Åren gick och alltihop gled honom ur händerna. Basketen rann ut i sanden och han gick upp flera kilo i vikt. År 2003 var han hemma i Sverige - att tåget nu gått för en fortsättning på proffskärriären var en tuff realitet att ta till sig och fullständigt borttappad tog sig fram på ströjobb när han inte låg och surfade på soffan hemma hos kompisar. Han mindes dock sitt gamla intresse för inredningsdesign - han sökte in till en ettårig konstskola i Stockholm och hans estetiska ådra var väckt. Av en slump sammanträffade han med den kände parfymören Pierre Wulff som upptäckte Gorhams talang för dofter och uppmanade honom att utveckla sin kreativitet i den riktningen. Sagt och gjort - Gorhams nya besatthet av dofter kom att utvecklas till en fascination som upptog honom 24 timmar om dygnet. Han skulle bli doftkreatör!
doftljusen som inkörsport
Byredo är idag nästan lika kända för sina doftljus som för parfymerna och det finns en anledning - det var nämligen så Ben Gorham startade sin bana hemma vid köksbordet. Att skapa parfymer var på den tiden ett både dyrt och oöverstigligt projekt för en privatperson, men doftljus var i alla fall realistiskt att experimentera med hemma på spisen under köksfläkten. Trots motgångar och tummen ner från Wulff för sina första kreationer utökade Gorham verksamheten genom att införskaffa billig utrustning och skaffa sig en lokal. Efter några år av hårt arbete fanns hans doftljus plötsligt på NK och traditionstyngda Svenskt Tenn på Östermalm.
In kom finansiärer och riskkapitalister och han började se på möjligheterna att äntligen kunna skapa ett helt nytt parfymhus med avsikt att stå ut från allt annat i branschen, en helt ny attityd, med allt vad det innebär av branding, typsnitt, flaskor och naturligtvis - dofterna. Man hittade parfymörerna Jérôme Epinette och Olivia Giacobetti, som fick till uppgift att försöka överföra Ben Gorhams rebelliska visioner och doftidéer till fungerande parfymer. 2006 var parfymhuset Byredo ett faktum, snart med butiker och kontor i Paris, New York, London, Hongkong och Shanghai, men basen har förblivit primärt Sverige och Södermalm i Stockholm. Gorham står idag som kreativ chef för företaget men är allt mer inblandad i den tekniska processen av utvecklingen av själva parfymerna. Byredo har bland annat under 2019 inlett ett samarbete med IKEA för en doftserie för hemmet och varumärket har med tiden utökats till att omfatta även läderprodukter, hudvård och solglasögon. Handtvålen Suede - med tillhörande handlotion - har blivit ett av många lyckokast.
parfymerna
Byredo har över 30 stycken olika dofter i sin katalog, bortsett från vissa limitied editions som bara görs under en tillfällig period (som den populära Oliver's People som idag är tagen ur produktion). Gorhams vision är att använda max 15 noter i sina dofter men varje not måste göra rätt för sig och ha en funktion annars har de inte i mixen att göra. Less is more, är Gorhams doftfilosofi.
Det unika med Byredos parfymer är att deras namn och listan på de innehållande noterna ofta är missvisande - istället skapar det sätt på vilka noterna kombinerats ofta ett helt annat intryck än det man förväntar sig. Kombon av saffran, ros och maffiga hallon i den mörka och fruktiga Black Saffron frambringar exempelvis en explosion av violtabletter som slutresultat. Och medan man i Biblioteque (en doft som inledningsvis blev så populär som doftljus att Gorham var tvungen att göra parfym av den) föreställer sig dammiga böcker med läderband och trähyllor möts man istället av en fyllig frukt från mörka plommon, violblad och persika som kolliderar med mörkt moccaläder, vanilj och patchouli. Det är både vågat och uppkäftigt.
Byredo är ett utpräglat unisexmärke och i stort sett samtliga i märkets sortiment kan användas av båda könen, oavsett om man gillar mörka eller lätta friska parfymer. För de som föredrar mörka oudinspirerade dofter kan nämnas Accord Oud och den ännu mörkare och strävare Oud Immortel - den förstnämnda ändå så mjuk och rund att den skulle kunna fungera på ett kontor medan Immortel möjligen riktar sig till de som väljer något mer framträdande att ha på festen. För den som älskar att frossa i rejält med svarta vinbär, äpple, bergamott och fikon är fruktbomben Pulp ett givet val.
Storsäljaren och Ben Gorhams flaggskepp är utan tvekan den hypade och exceptionellt välbalanserade Bal d'Afrique som med sin diskreta blandning av friskhet, kryddighet, rök och sötma beundras av lika många män som kvinnor och går att använda i de flesta sammanhang. För de med en fablesse för friska lättare dofter (med eller utan florala inslag) har den fräscha Gypsy Water och den nyare Slow Dance utmärkt sig som favoriter hos många, medan den diskreta Super Cedar och den barber shop-inspirerade cyphren Sunday Cologne får räknas till klassikerna vid det här laget.
Här finns något för alla - en del dofter är lättflörtiga medan andra provocerar och inspirerar. Byredo är ett märke som vill ta dig med överraskning. Och resan för Ben Gorham fortsätter med nya utmaningar - möbler lär vara nästa steg. Till dess ser vi med förväntan fram emot nya spännande parfymer, och fortsätter njuta av intressanta accessoarer i form av hårparfym, handtvål, handrengöring, handkrämer och rumsdofter.