signalera "attraktion"

Gör dig oemotståndlig med parfym

Skriven av GlenN lauritz andersson & denis vasilije, doftexperter

I kontakten mellan olika människor är doften ett av våra viktigaste medel att kommunicera med. Med rätt parfym som förlängning av din personlighet och till rätt tillfälle är du redo att göra ett avtryck på omgivningen. Oavsett om du vill signalera manlig trygghet eller djurisk sensualism så har du en lojal samarbetspartner i din parfym.

drink

Det kan verka primitivt, men just sexuell kontakt mellan människor är en av våra starkaste drivkrafter och doftsinnet vårt absolut känsligaste sinne med vilket vi uppfattar omvärlden. Detta är en självklarhet inom djurvärlden, där man kommunicerar med hjälp av dofter och en nedärvd instinkt om den lämpligaste partnern för fortplantning bestämmer urvalet. I parfymbranschen använder man även doftnoter för att skapa associationer och väcka fram känslor både hos mottagare och bärare. Du kan gå tillväga på olika sätt för att skapa attraktion så länge du utgår från vad du själv trivs bäst i.

signalera klassisk maskulinitet

Vill du utstråla manlig trygghet, flärd och klassisk maskulinitet finns det många ess att plocka fram ur rockärmen - eller snarare parfymskåpet. Här kanske du vill förmedla lite Cary Grant eller James Bond. 
Vill man sticka ut med lite mer old school så är det svårt att frångå brittiska Floris med klassiska dofter som “Elite”, där citrus blandas med träiga noter från patchouli och gran samt en pikant lavendel och enbär, och “No 89” (Ian Flemings val av parfym för James Bond) som med sin muskot, lavendel och cederträ ger en tvålig men maskulin ton som hämtat från 1950. Universell retro som funkar även på 2010-talet. Eller varför inte en stänk av gin och tonic med hjälp av Pengaligon’s “Juniper Sling”? Kör du mer lumberjacklooken eller vill föra tankarna till en tweedbutik i London så finns det inget kraftfullare vapen än flaggskeppet “Sartorial” från samma märke. Tryggare och mer maskulint än så blir det inte.

sensualism och förförelse 

I segmentet som mer påtagligt utstrålar ren sensualism hittar vi dofter som mer rättframt associerar till kön, kroppsdofter och animaliska noter inspirerade av feronomer, kroppens egna doftmolekyler som sägs registreras hos mottagaren mer eller mindre omedvetet och signalera virilitet och sexuell attraktion.

En av de mest populära partydofterna är Creeds monsterskapelse “Aventus”. Lömskt förrädisk och förförande med sin inledande söta ananas som dock snart kolliderar med en rökig ton och vild, rå animalisk mysk (ursprungligen en körtel hos hjortdjur som har en speciell djurisk doftnot). Mindre animalisk men minst lika “sexig” är Aqua di Parmas “Quercia” - mörk och lyxig med en fräsch diskret citrustopp som avslutas med en bombastisk sensuell sötma som tar plats och gör att ingen glömmer dig i första taget. 

feromoner och vågade dofter

Går vi "all in" på feromoner så hamnar vi i områden som tar oss ut i betydligt djupare vatten i försök att direkt härleda till kroppsdofter och gödsel. Parfymerna i den här kategorin - ofta kallade “skunky” eller “dirty” i den internationella parfymvärlden - är definitivt inte för alla; det krävs mod och rätt hudkemi för att bära dem men vill man göra ett outplånligt intryck och utstråla rå djurisk sexualitet är de svårslagna.

Hos italienska Xerjoff har man med serien Oud Stars tagit steget fullt ut i sitt användande av det dyrbara resinet Oud från Indien, Bangladesh och Mellanöstern och skapat kontroversiella parfymer som “Al-Khatt” och “Zafar” som inte direkt stryker medhårs men som med sin komplexitet gör dig intressant och lockar fram det djuriska i dig. Vi snackar stall och gödsel i en förening av trä och florala noter. Något mindre extrem i sin animaliska profil och inbäddad i en drydown av honungsötma är systerdoften "Mamluk". Vill man däremot imponera på omgivningen rejält och satsa på en enormt hög koncentration, så finns Xerjoffs rena oudoljor i 10 ml-flaskor, som "Kampuchea Noir", med en animalisk stalldoft för de riktigt vågade och där en droppe räcker för ett helt dygn.

LÄS MER OM FEROmOnER

Man menar att evolutionen gjort att människans förmåga att kommunicera med feronomer och kroppsdofter - till skillnad från djurens - har avtagit i takt med att andra former av kommunikation har uppfunnits och sinnen som hörsel och syn har utvecklats på en högre nivå. Men även om feronomernas arbete i det undermedvetna ständigt debatteras av forskare så vet vi att parfymers inneboende kraft att ge oss associationer och känsloförnimmelser är socialt kraftfulla redskap. Detta oavsett om du väljer en doft som jobbar i det tysta eller ropar “här är jag”. Det är mer en fråga om vem du är och vad du vågar!