svensk kvalitet är ingen myt
Om svenska varumärken i Gents sortiment
Som aktör på en stor internationell marknad är vi stolta över att kunna presentera ett brett utbud med något av det bästa i produktväg från jordens alla hörn. Men visste du att flera av varumärkena i vårt sortiment faktiskt är svenska och med rötter i små lokala industrier?

Svensk kvalitet är ingen myt - att Sverige fortfarande förmår leverera kvalitet och bredd är något vi på Gents gärna vill lyfta fram. Faktum är att Sverige har ett gott rykte världen över när det kommer till just detta. Att stödja och samarbeta med svenska varumärken känns lika självklart för oss som att förknippas med det internationella toppskiktet inom manlig skönhetsvård.
lokal historisk industritradition
Många känner kanske inte till att svenska märken som Victoria Soap och Hega har sina rötter i små lokala företag med långa historiska anor. En gång i tiden var dessa navet i det svenska lokalsamhället men har trots den moderna tidens utmaningar lyckats stå fast i den svenska lokala myllan och till och med föra sitt historiska arv vidare på en större internationell marknad.
Anrika Victoria Soap - som liksom Gents härstammar från Helsingborg - bildades redan 1905 och startade med sin numera berömda tvåltillverkning år 1914, där inte minst den klassiska Cremosintvålen snart fanns i de flesta hushåll samt även i det svenska kungahusets badrum. Internationellt är Victoria kanske mest känt för sin omåttligt populära lanolin-äggtvål, som bland annat blivit en mastodontsuccé i asiatiska länder. Äggtvålen var inspirerad av de ansiktsmasker som svenska kvinnor använt i generationer, där lanolin, rosenvatten och äggvita var huvudingredienserna. Resultatet blev en tvål som rensar porerna och tillför både fukt och lyster till huden. Victoria har inte bara nått en renässans på den svenska marknaden utan även blivit en stor aktör på världsmarknaden, hela tiden med sin lokala förankring intakt. Inte illa för en liten fabrik som en gång startade som sidoverksamhet till Helsingborgs lokala margarintillverkning.
svenska uppstickare för hud och hår
Recipe for Men har nog de flesta män sett i butikshyllor och webbshops men få vet kanske att det är speciellt framtaget för att passa huden i vårt nordiska klimat, med krav på extra mycket fukt och på rätt PH-värde. I synnerhet på vintern då luften är mycket kall och torr. Svenska Recipe for men's produkter är testade av en grupp på 60 män under extremt tuffa förhållanden, och resultatet är en hudvårdsserie med energigivande och återfuktande egenskaper. Med sitt sidomärke Raw Naturals Brewing Company har man tagit steget ännu längre mot naturliga råvaror och skapat en identitet runt lokal småskalig produktion. Raw Naturals är tänkt att påminna om ett "mikrobryggeri för hudvård" - precis som namnet antyder.
TILL VÅRT RECIPE FOR MENSORTIMENT
TILL VÅRT RAW NATURALSSORTIMENT
Få har kunnat undgå att det nyvaknade intresset för rakning har gjort att det idag har uppstått en aldrig sinande bransch med allehanda spännande produkter. Samma kan sägas om marknaden för skäggprodukter, som formligen exploderat under senare år och det allt större sortimentet har ökat i takt med intresset för att vårda sitt älskade ansiktshår. En tungviktare på svenska marknaden är Mr. Bear Company från Göteborg vars skäggoljor och beard balms har vunnit stor popularitet med sina maskulint doftande produktlinjer. Grundaren Björn Landén startade sin verksamhet med att tillverka ett vax för att hålla styr på sin ständigt växande mustasch, och utifrån denna blygsamma ambition växte det fram ett företag som redan från början haft som ambition att få fram kvalitet baserad på enbart naturliga råvaror och ingredienser, utan kemiska tillsatser.
Victoria Soap är som tidigare nämnts hemmahörande i Helsingborg - vilket också gäller hårvårdsmärket Maria Nila, ett betydligt nyare märke som med sitt fokus på 100 procent veganskt innehåll har lyckats slå sig fram med ett kvalitetspräglat och annorlunda sortiment av vaxer, schampo och hårsprayer med en bredd som passar de flesta hårtyper - och som är lika rena och nyttiga som de känns. Det är ett varumärke som ligger rätt i tiden, med sitt noggranna urval av lokala ingredienser och satsning på ekologisk hållbarhet. Svenskt är också hårvårdsmärket Pusher, bildat 2003, som med sin lite tuffa och maskulina "hardcore"-stil rönt stor uppskattning med sina vaxer och sprayer - inte minst de smarta förpackningarna i snusdoseformat har fått en stor publik, där O. D. Wax får sägas vara storsäljaren.