världens finaste parfymer
Skriven av GlenN lauritz andersson & denis vasilije, doftexperter
Den grundläggande tanken när Gents skapades var att fylla ett tomrum, att kunna presentera unika produkter som är något utöver det vanliga. Efter många år i branschen har nu Gents blivit ett av de mest världsledande företagen inom sin speciella nisch, med fokus på världens mest exklusiva och ovanliga parfymmärken.

Även om så kallade "nischparfymer" har ökat i popularitet på senare tid och i viss mån börjat hitta sin väg till en del kommersiella parfymhyllor, så finns det de märken inom nischkategorin som alltid kommer att vara extra sällsynta och spela i sin egen liga när det gäller både kvalitet, lyx och tillgänglighet. Originella skapelser som erbjuder en helt annorlunda upplevelse och enbart säljs av ett fåtal. Vi på Gents är stolta över att tillhöra den exklusiva skara återförsäljare som saluför den typen av unika parfymhus i vårt sortiment, och som gör det med äkta passion, kunskap och lång erfarenhet i bagaget.
roja - brittisk flärd
På tal om lyx så finns det knappast något som slår det engelska märket ROJA PARFUMS, med doftgeniet Roja Dove - vars 20-åriga bakgrund som parfymör hos anrika Guerlain i sig är en merit - som dess kreativa stjärna. När han introducerade sitt parfymeri på Harrods i London blev han deras mest framgångsrika installation. Allt från förpackning till innehåll präglas hos Roja av förfining, elegans och högsta kvalitet i ingredienserna.
Här finns dofter för alla inriktningar, allt från diskreta och klassiska mästerverk till tunga, exotiska dofter (inte sällan med en hög halt av ren oudolja) som de mörka och maffiga Aoud och Amber Aoud. Storsäljaren är utan tvekan den friska och klassiska Elysium Cologne, som Gents sålde slut på första timmen när vi lanserade märket i Sverige. Och inte att förglömma: I Roja Parfums sortiment finns också ett stor arsenal av damdofter som kompletterar de manliga linjerna.
Även designen är en viktig del av Rojas lyxiga framtoning; på de dyrare och mer koncentrerade parfymerna är flaskorna prydda med korkar infattade med ädelstenar. Mest exklusiv är utan tvekan Haute Luxe med sin prislapp på dryga 36 000 kr. Det är Roja Doves egen doft, en komplex Chypré, ursprungligen skapad åt sig själv och som det tog flera år innan han släppte vidare till omvärlden – tillgången är minst sagt "limited edition": endast 250 flaskor produceras varje år i samband med Rojas födelsedag.
En del menar att bära en Roja-doft är som att trä på sig en Rolex – det säger en del om dessa mycket speciella kreationer, som anses vara bland de finaste i doftvärlden. Det märker man inte minst med ett flaggskepp som en extravaganta maskulint tvåliga och kryddiga Diaghilev, som bara osar lyx. Eleganta kreationer som den grapefruktbaserade Burlington 1819 (som gjord för hotellsemestern) och den sötpudriga unisexskapelsen Manhattan, som med sin sötma och tobak för tankarna till 1920-talets New York, får heller inte missas.
För den som älskar oud i orientalisk Mellanösternstil så har även Roja flera lyxiga serier som innehåller äkta oudolja, levererad från kontakter i Dubai.
bortnikoff
– när "nisch" tas till en ny nivå
Ett av de märken vi på Gents är särskilt stolta över att ha fått i vår arsenal är det oerhört nischade BORTNIKOFF, ett brand som är både udda och unikt. Här talar vi egentligen inte om "parfym" i ordets vanliga bemärkelse utan snarare om rena, naturliga ingredienser, varav de flesta mycket dyra och sällsynta på den europeiska marknaden, som du sprayar på dig. Märket är en skapelse av den ryske parfymören Dmitry Bortnikoff som grundade märket i Thailand efter att ha framställt en metod att själv destillera och koka ner äkta ingredienser som dyrbart sandelträ, patchouli, mysk, civet, olika varianter av äkta oud med mera.
Här finns alltifrån potenta, eleganta och lyxiga cologner (egentligen eau de parfum) i klassisk citrusstil med mysk som i den fantastiska extravaganta Musk Cologne, till träiga, mörka elixir som för tankarna till murrig skog som i Victoria, baserad på patchouli och oud från svårtillgängliga Burmas djungler. Bortnikoff har dessutom en stor uppsättning dofter som är baserade på ren oud, alltifrån mer komplext kryddiga och florala som i käpphästen Oud Maximus till riktigt animaliska "dirty" kraftpaket som Sayat Nova och Lao Oud. Samtliga med en explosiv performance och en renhet som du hittar i få andra märken.
Bortnikoff är ett märke som tilltalar en målgrupp av konnässörer med mycket speciell smak och som uppskattas av kännare, men som har en flärd av lyx och ett unikt DNA som måste upplevas av alla. För där väntar en upplevelse som kanske ligger bortom vad du förväntar dig när det gäller begreppet parfym.
Di ser - japansk kuriositet
Japan är kanske inte det land som man mest förknippar med parfymer, men ett av världens mest sällsynta och exklusiva märken kommer faktiskt från Sapporo - DI SER - och Gents är en av endast fyra återförsäljare i hela världen som saluför deras kreationer. Även DI SER är baserat på rena produkter, där ingredienser hämtats lokalt från ön Hokkaido tillsammans med råvaror utifrån av högsta kvalitet, vilket gör att de känns typiskt japanska - i såväl doftstil som i sina stiliserade rena förpackningar.
Parfymmärket startade 1999 med parfymören Yasuyuki Shinohara som skapare av de mest säregna dofter, inspirerade av japansk filosofi, naturmystik och tusenårig tradition. Tillverkningsprocessen där man använder vegetabilisk alkohol och vatten och försiktigt tillför ingredienserna en och en är precis så pedantisk i sin noggrannhet och känslighet som man förväntar sig av japanskt hantverk. Ande och materia i en magisk kombo. Här finns friska och naturromanstiska skapelser som den milda Akanesasu och Mizu, den sistnämnda baserad på den lokala, något bittra, citrusfrukten yuzu och vetiver. Särskilt kända är DI SER emellertid för sina oudbaserade dofter; den minst sagt originella och animaliska Hasunoito - som anses vara en av parfymvärldens intressantaste komposition - inleder med en kraftig ton av varmt hö och jord för att efter några timmar ändra karaktär till hyvlat trä, lotusblomma, violblad och jasmin.
Mest eftertraktad är nog Kyara, baserad på den variant av oud från Indonesien som är så sällsynt att den i princip är utrotad. DI SER har ett litet lager av råvaran, vilket innebär att varje gång de utvinner essens ur kyaran tar de en risk, då tillgången är extremt begränsad. Inte konstigt att den tillhör de dyraste och mest obskyra oudparfymerna i världen - en kraftig oud som är varm och omfamnande i sina toner av trä från patchouli, indiskt sandelträ och ros. Kyarans status som kuriositet avspeglas också i priset och mer exklusivt och udda än så blir det inte - något för riktiga konnässörer. Men det är värt det!
widian - fransk-orientalisk lyx
Gents är stolta över att kunna presentera Widian (tidigare AJ Arabia), ett parfymeri som grundades 2014 i Abu Dhabi, Förenade Arabemiratens kulturella, urbana centrum, av Ali Aljaberi i samarbete med parfymören Jean-Claude Astier. Widians eklektiska parfymer har sina rötter i den arabiska kulturens design och traditioner, något som inte minst framgår av de vackra presentationerna som inspirerats av Arabiens arkitekturspråk - de eleganta flaskorna är exempelvis inspirerade av den ikoniska Sheikh Zayed-moskén i Abu Dhabi. Genom att kombinera orientaliskt doftspråk och dess speciella mix av ingredienser med fransk, modern parfymkonst har man skapat exklusiva, urbana kreationer som beskriver en doftresa där öst möter väst.
Parfymerna är uppdelade i olika tematiska kollektioner - här kan särskilt nämnas den ursprunliga Black Collection (en serie av fem mjuka och eleganta kompositioner med ett återhållsamhet doftspråk) och Sapphire (en kosmopolitisk, karaktärsfull och kryddig hyllning till världens storstäder som London och New York med läder som bas). liksom serierna Velvet och den florala Rose Arabia (den sistnämnda som ett eget märke med egen design). I ett samarbete med Expo 2020 i Dubai har man även påbörjat en omvanding av serien Gold till en särskild limited edition-utgåva utformad speciellt för detta stora internationella arrangemang. Widians parfymhus har som ambition att överskrida barriärer mellan kön, människor och kulturer och lever efter ett enda motto - "Om du gillar det, bär det".