vad är egentligen niSchparfym?
Skriven av GlenN lauritz andersson & denis vasilije, doftexperter
Du har kanske stött på begreppet: nisch. Det dyker upp då och då i samband med parfymer men det är sällan det definieras vad som är nisch och inte. Vad är det exempelvis för skillnad på nischparfymer och det du finner i de vanliga parfymhyllorna på tax free eller varuhusen?

Vill man grovt förenkla resonemanget så skulle man kunna säga "smal" i motsats till "kommersiell". Inom modebranscen skiljer man till exempel mellan kläder för den bredare massan och så kallad "haute couture" - kläder designade för att väcka experimentell inspirationslusta och för ett begränsat kundklientel med särskild smak. Du kan helt enkelt inte hitta dem i vilken butik som helst - och inte vem som helst har råd med dem. En annan jämförelse skulle kunna vara "smal" musik ämnad för en viss exklusiv, krävande skara av lyssnare kontra den kommersiella musiken på hitlistorna.
Detsamma skulle man kunna säga om parfymer inom segmentet "nisch". Udda, personligt och exklusivt - kanske rentav experimentellt. Man vill helt enkelt skilja ut sig från vanligt mainstream och kanske rikta sig till särskilda målgrupper som inte bara vill följa med strömmen. Och det finns flera sätt att göra det på.
udda dofter
Först och främst skulle man kunna säga att nischparfymer är dofter som kanske inte alltid tilltalar den stora massan. Är man van vid det kommersiella sortimentet i tax free eller så kallade "designer"-dofter (parfymer lanserade av modemärken i klädbranschen etc.) så är det inte ovanligt att nisch kräver en viss tillvänjning. Som regel experimenterar nisch med noter som vi annars inte förknippar med traditionella parfymer eller ens väldoft, som läder, tjära, animaliska toner, tobak med mera. Samtidigt som de kan balanseras med milda citrusnoter, blommor och trä i diverse udda kombinationer du kanske inte upplevt tidigare.
Men de kan också sticka ut rejält genom att enbart fokusera på en not. Den som är van vid det kommersiella sortimentet kan få en chock vid första kontakten av en parfym som exempelvis doftar ren läder, vanilj eller rök. Men när man väl vant sig att uppskatta karaktären hos dem finns det som regel ingen väg tillbaka. Allt annat blir kort sagt fruktansvärt tråkigt.
hitta din personlighet
Den stora fördelen med nisch är att du lätt kan hitta en parfym som blir unik för just dig som vill hitta en mer personlig doftstil, medan de kommersiella dofterna oftast fungerar likadant på alla. Nischparfymer innehåller i många fall rena doftoljor - ibland extrakt på upp till 30-40 procent, som Nasomatto, Profumum Roma och TRNP- vilket innebär att de arbetar helt annorlunda på din hud jämfört med vanliga parfymer som kan innehålla mer syntetiska ingredienser eller en mindre koncentration av oljor.
Med andra ord så doftar parfymer i den här gruppen sällan likadant på varje människa då vår hud plockar upp noter helt olika. Det kan vara bra eller dåligt. Resultatet blir inte sällan en doft som blir helt speciell för dig som inte vill ha det som alla andra har, å andra sidan bör du testa den på huden först då du aldrig i förväg vet vad du får eller kan lita på andras erfarenheter av samma parfym. Men det är också det som gör det så spännande och till en upplevelse utöver det vanliga.
tillgänglighet, exklusivitet och pris
Något som ytterligare särskiljer nisch från det breda segmentet är tillgängligheten. De här parfymerna hittar du inte i vilken butik som helst och produktionen är även mer begränsad med mindre upplagor. Det här är naturligtvis något som ökar känslan av exklusivitet, särskilt om du tillhör de som inte vill vara som alla andra.
Men exklusiviteten avspeglas självfallet då också i priset. Dyrare ingredienser (exempelvis oud, ambra med mera) samt en begränsad upplaga gör att priset blir därefter. Dessutom är ofta flaskorna lyxigare och i sig en stor del av parfymens identitet - vissa märken som Nasomatto lägger ner minst lika mycket själ, symbolik och kreativt skapande i korken som i själva doften. Roja Parfums, som gärna pryder sina flaskor och korkar med äkta ädelstenar, är ett annat exempel. Och priset gör naturligtvis också att man når en mer begränsad skara köpare. Mest extrem är nog Rojas Haute Luxe, väldens dyraste parfym och där den handgjorda korken pryds av 14 Swarovski-kristaller.
"storytelling"
Något som också gör nischparfymer speciella är att de ofta berättar en historia - det man i branschen kallar "storytelling". Genom att låta doften kretsa kring en karaktär, en historia eller en fantasi så skapas flera lager till doften och den får en identitet. Penhaligon's Portrait-serie är byggd på olika fiktiva figurer med var sin egen personliga historia. Och för den som gillar historiska klassiska referenser så kanske man dras till Eight & Bobs koppling till bröderna Kennedy eller det faktum att Winston Churchill burit Floris Special Nr 127. Du blir en del av historien och kan göra den till din. Floraiku har byggt sitt parfymhus kring exklusivitet, skönhet och konstnärligt hantverk som speglas i den japanska poesi dofterna är inspirerade av.
Men även de associationer man får med hjälp av de speciella noter som gömmer sig i parfymerna kan trigga igång fantasin. Testa Widians Aswan och du förflyttas till en magisk plats som påminner om den antika storstaden Aswan vars handelsmarknader fortfarande lockar turister från alla världens hörn som är ute efter urbana upplevelser och nya doftminnen.