prisskillnad på parfym - varför?
Skriven av GlenN lauritz andersson & denis vasilije, doftexperter
Varför kostar vissa parfymer mer än andra och vilka faktorer styr prisbilden hos olika märken? Det är en komplicerad historia men likväl kanske något många ofta undrar över. Låt oss se på några tänkbara förklaringar till fenomenet.

Har du någon gång blivit konfunderad över varför du får betala tusentals kronor för en parfym medans det finns andra i butikernas hyllor som bara har en prislapp på några hundralappar? Inte sällan hör man argumentet att ju dyrare, ju högre kavlitet och bättre koncentration men det är naturligtvis inte hela sanningen. Faktum är att det är mer komplicerat än så.
De höga priserna ser man i de flesta fall hos de så kallade nisch-märkena – det vill säga de tillverkare som (till skillnad från så kallade designers) enbart fokuserar på att producera parfym och inget annat. Här kommer då faktorer som tillgänglighet in i bilden. Nischproducenterna vänder sig generellt till en smalare publik med mer personlig smak vilket innebär mindre produktion och därmed högre kostnader. Parfymer från designers eller större kommersiella märken levererar stora upplagor till en bredare kundkrets som kanske inte är beredda att lägga hela löningen på en doft. Därför måste man hålla en viss prisnivå samtidigt som den stora produktionsmängden pressar kostnaderna. De smalare nischproducenterna drar å andra sidan inte heller in pengar från andra produkter som kläder och accessoarer likt de övriga, så alla resurser satsas på just utvecklingen och produktionen av parfymen. Några marginaler från inkomster av annan produktförsäljning har man inte.
En annan faktor i sammanhanget är själva exklusiviteten. Här används priset för att markera en lyxig profil, att du köper något extravagant – och kanske även udda – som skiljer dig från andra. Nischmärken kan kosta på sig ett mer experimentellt angreppssätt när de tillverkar parfym, med noter och komplexa doftkombinationer som tilltalar en kundkrets som efterfrågar annat än mainstream men man kan även eftersträva klassisk elegans som skapar ett intryck av kvalitet. Detta är något man även understryker med hjälp av påkostade presentationer. Även tonvikten på anrika traditioner, som hos Clive Christian (som inrett Buckingham Palace och även har drottning Viktorias krona som kork på flaskorna), eller på storytelling som hos MEMO Paris, Histoires de Parfums och Creed. MEMO Paris har som profil att ta dig till olika platser i världen, baserat på grundaren Clara Molloys reseskildringar och man bygger parfymerna på dessa berättelser. Man kopplar alltså parfymerna eller märket till en historia som i sig ska frammana känslan av något personligt som riktar sig till just dig.
När man så även kombinerar exklusiviteten med storytelling och tillgänglighet kan det ta sig extrema former som i Roja Doves lyxklenod Haute Luxe, som lanserats som Rojas egen personliga doft han en gång skapat åt sig själv och där det enbart släpps några hundra flaskor per år till hela världen. Detta, i kombination med rena ingredienser och estetiska attribut som guldflagor och Swarovski-kristaller, gör att du får hosta upp över 30 000 kronor för en flaska av denna unika doft.
Samtliga av dessa beståndsdelar används i marknadsföringen av smala dyra parfymer; att parfymerna dessutom endast går att få tag i vissa butiker ökar naturligtvis känslan av exklusivitet.
Har då kvaliteten och prestandan då ingen betydelse? Jo naturligtvis om än inte nödvändigtvis alltid. Dock finns det i många fall dyra och sällsynta ingredienser som drar upp priset av olika skäl. Roja lär i sin Haute Lux ha lagt ner stora pengar på en dyr process där man extraherat det giftigt klassade ämnet ur ekmossan men det finns även ingredienser som i sig besitter ett högt marknadsvärde på grund av sin svåråtkomlighet och råvarupris. Oud – oljan som utvinns ur det ständigt hotade agarträdet i Asien – värderas efter guldpriset och anses otroligt dyrbart i sin renare form. Ju mer och renare oudolja i flaskan, ju högre pris (en av de mer extrema är sannolikt japanska Di Sers Kyara, vars innehåll av den nu mera utrotade kyaraouden höjer priset rejält).
Dyrare parfymer behöver, till skillnad från vad många tror, heller inte ha mer prestanda eller performance än billigare. Visserligen kan vissa noter i form av rena extrakt (vilket är vanligare i smala nischmärken) exponeras på ett sätt som inte går att jämföra med en del syntetiska ämnen och parfymer med höga doser av koncentrerade oljor som hos Profumum Roma och Nasomatto kan bli riktiga doftbomber, men i många fall handlar hållbarhet och prestanda även om din egen hudkemi.
Detta är några förklaringar till prisskillnaderna – om än ovanstående knappast kan göra anspråk på att täcka hela problematiken. Många av dessa faktorer samverkar och det kan även finnas andra som inte nämns här. För att göra det ännu mer komplicerat har även designermärken i högre grad börjat lansera nischkollektioner där priset är högre och där man profilmässigt vänder sig till ett smalare och kräsnare segment av kunder. Men en tendens är tydlig – och det är att intresset för exklusiva och mer personliga dofter har exploderat på senare tid och att folk är beredda att betala mer för en parfym som är något utöver det vanliga sortimentet.