PARFYMER MED FEROMONER
Skriven av GlenN lauritz andersson & denis vasilije, doftexperter
Feromoner har länge varit mytomspunna beståndsdelar i parfymer. Kort kan feromoner beskrivas som doftmolekyler vilka signalerar olika saker, alltifrån sexuell tillgänglighet till aggression. Även om vetenskapen fortfarande debatterar ämnet, sägs mänskliga feromoner vara en blandning av doftämnen som kan registreras av mottagarens luktorgan även vid mycket låga koncentrationer och oftast helt omedvetet. Inom djurvärlden är det mycket vanligt att djur kommunicerar med omvärlden med hjälp av feromoner.

Hos människan har feromoners betydelse som kommunikationsverktyg minskat genom miljontals år av evolution. Framför allt är det människans förbättrade syn- och hörselintryck som gjort att tolkningen av feromoner trubbats av hos oss människor. Feromonerna ger oss inte längre någon klar bild av budskapet, utan lämnar mest kvar en känsla.
Ett skavande element gör parfymen intressant och komplex
En tydlig trend inom parfymbranschen har de senare åren har varit att försöka återskapa feromoner i parfym. Vi vågar påstå att man aldrig varit så nära som nu. Kanske är det inte samma tekniska sammansättning som våra vetenskapsmän avser när de talar om feromoner, men likväl handlar det om dofter som påminner om kön, anus, svett och kroppsvätskor. Doftsignaler som utan tvekan påverkar oss på ett djupare plan än den vanliga citrusparfymen i taxfree-shopen.
Kanske avskräcker det en del, men det är inte meningen att dessa parfymer ska dofta gott på samma enkla sätt som en designerdoft avsedd för den breda massan. Syftet är ett helt annat och parfymen är avsevärt mer komplex än vad lekmannen generellt sett uppskattar.
Genomgående för parfymerna i vårt urval är den ständiga närvaron av animaliska doftnoter, bland annat mysk. Mysk utvanns historiskt från hjortens myskkörtel och den ”organiska” not som mysk ger parfymen har bibehållits även om dagens animaliska mysk uteslutande är kemiskt framställd. Mysken skänker parfymen ett djup och en smutsig kantighet som får hjärnan att tänka i helt andra banor än sockervadd och citruslundar. I vissa av dofterna, exempelvis Xerjoff Oud Stars Al-Khatt, är könsdoften så påtaglig att den nästan helt tar över. Doftnoten mysk (som idag oftast är en syntetisk ingrediens) kan dock även användas för att skapa en liten kittlande, erotisk tocuh i ett friskt och fräscht sammanhang. Ett sådant exempel är den diskreta Silver Musk från Nasomatto, en myskbaserad parfym med tydlig unisexprägel där inslaget av vit syntetisk mysk skänker en nästan floral men ändå pikant och djurisk not till en i övrigt försiktig, fräsch komposition.
I kategorin "söta" oudparfymer hittar vi även den eleganta Sahraa från franska Fragrance du Bois, en animalisk men ändå mjuk komposition som lutar mer åt det sofistikerade och förfinade, epitet som ofta förknippas med detta lyxmärke från Paris. den som söker det animaliska och lite utmanade men som ändå vill ha något med europeisk guldkant bör inte bli besviken. Samma mjukhet finner vi även i Gold I (även kallad Al Wasl) från Abu Dhabi-märket Widian. Här finns i öppningen en ganska distinkt, nästan köttslig ton som lutar åt det söta och djuriska men som i drydownen utvecklar sig som en välbehaglig ryamatta på huden och dess fräscha toner av äpplen och svartpeppar skänker balans.
Xerjoff Oud Stars Mamluk är ytterligare en parfym som drar tankarna till feromoner. Doften är söt, tung, mörk och fylld av Oud, världens dyraste resin härstammande från trädsläktet Aquilaria och mycket vanligt i orientaliska parfymer. Denna doft är inte för alla. I gengäld skänker den rätt ägare pondus, harmoni och lugn. Även här är den sexuella anspelningen ständigt närvarande, om än inte alls i samma grad som i exempelvis systerdoften Al-Khatt. För den som föredrar rena oljor (eller det som i doftvärlden kallas attarer), kan Kampuchea Noir från samma märke vara ett bra val, där det orientaliska smälter samman med en distinkt träighet som balanserar oudens animaliska noter.
Animaliska doftnoter återkommer gång på gång. Noter som påminner om stall och djurparker. För att tilltala oss människor sägs det att en parfym måste ha ett kantigt och skavande element för att komplettera det vackra och sköna. Ett skavande element gör parfymen intressant och komplex och kan också skapa överraskningar, inte minst i sina associationer. Ett exempel på att organiska, djurinspirerade dofter inte behöver vara "smutsiga" men ändå tillräckliga expressiva och experimentella är Hasunoito från japanska Di Ser. Här dras stallnoterna till sin spets, men istället för att flörta med gödsel och orena inslag så möts vi här istället av rent, varmt hö och getter, som för övrigt balanseras fint på huden och lägger sig i varma träiga noter på huden efter några timmar. Mer rent och äkta, och ändå uppseendeväckande animaliskt, än så här blir det inte.