doftminnen och parfym

Skriven av GlenN lauritz andersson & denis vasilije, doftexperter

Har du någon gång funderat över vad som skapar relationen mellan dig och en doft när du intuitivt väljer en parfym du gillar? Eller varför du inte alls känner dig hemma med vissa? Låt oss se närmare på hur parfymer påverkar våra sinnen genom att skapa associationer till saker vi minns, och hur du även själv kan skapa minnen hos andra genom att hitta rätt signaturparfym.

minne-doft

Kanske har du varit med om det - du känner en doft och plötsligt skapas bilder i ditt inre och minnen från barndomen eller tidigare upplevelser dyker upp. Du kanske till och med förknippar en doft med en viss person eller plats. Det är här doftsinnet kommer in - vårt absolut mest kraftfulla sinne som slår både smak, syn och hörsel vad gäller associationsförmåga. Det beror helt enkelt på att doften är så intimt förknippat med vår minnesbank. Om inte doftminnet hittar en koppling, försöker det istället skapa en, antingen positiv eller negativ beroende på våra erfarenheter. Det är därför vi gillar och ogillar olika dofter. En doft eller en not och ingrediens kan alltså framkalla helt olika reaktioner hos olika personer. Det är också det som gör parfymer så spännande och oförutsägbart. 

Det sägs att vårt första starka intryck är hur mamma doftade - vår första intima kontakt och som enligt vissa forskare sitter fastnaglat just som ett kraftfullt doftminne. Därefter fortsätter det genom livet. Du kanske minns hur det doftade i skolans korridorer, hur mormor doftade i håret och kläderna, din första kärleks parfym, eller kanske den saltstänkta luften från stränderna när du badade i havet som liten, hur pappa doftade när han stänkt på sig after shave i badrummet? Ibland kanske du instinktivt väljer en favoritparfym att representera just dig för att den personifierar något du vill vara, något som känns tryggt och positivt utan att du är medveten om varför. "Detta är jag!" Den blir din så kallade signaturdoft.

parfymer med stark associationskraft 

Det finns också parfymer som har ett väldigt starkt uttryck, som är skapade i syfte att framkalla en viss känsla eller ta dig till en särskild plats - en doft med ett budskap och storytelling den vill förmedla. Det är därför som det existerar aromaterapi och även doftsättning av miljöer i exempelvis butiker. Med doften kan du skapa en sinnesstämning. Det förklarar också varför vi väljer en specifik parfym - kanske till och med ett visst varumärke som har sin egen profil - framför en annan. Vi känner oss hemma med och vill identifieras med olika saker - olika dofter passar dessutom vissa tillfällen och situationer bättre än andra. 

Låt oss ta ett exempel med Penhaligon's nu mera välkända fougére Sartorial, där det engelska märket försökt återskapa dofterna inne i ett skrädderi - i detta fall hade parfymören Bertrand Duchaufour till och med inspirerats av ett specifikt sådant, nämligen Nortons & Son's i London. Med hjälp av komplexa noter från ekmossa, läder, kryddor, tonkaböna och lavendel (för att nämna några) har man medvetet skapat en bild av metall från nålarna, oljor, sött läder och tobaksrök. Man har tll och med förtydligat intentionen genom att märka etiketten med en synål och tråd. Det här är en maskulin parfym som passar antingen skogsmullen eller den eleganta herren på den engelska puben, ontyckt av de som vill dofta manligt och lite old school. 

kändisfaktorn som identifikation

När vi ändå är inne på old style och klassiska parfymer, så är det svårt att komma runt varumärken som italienska Acqua di Parma, vars originalparfym Colonia har burits av ett flertal manliga och kvinnliga Hollywoodkändisar sedan lanseringen 1916. Med sina noter av citrus och puder är den typisk för många äldre cologner och sägs ofta föra tankarna till forna dagars soliga semestrar vid rivieran men älskas än idag av de som känner sig hemma i friska parfymer där just citrusnoten är framträdande och levererar något klassiskt och tidlöst.

Just kändisfaktorn är något som inte ska underskattas i hur vi identifierar oss med en parfym - eller vill skapa oss en identitet med hjälp av doften. Anrika engelska Floris har medvetet velat förmedla sådana känslointryck genom att trycka på deras parfymers anknytning till historiska personer, som Winston Churchill med Special No. 127 eller James Bond med No. 89 (som för övrigt var en av Ian Flemmings favoritparfymer). Det är dofter som gärna appellerar till män som vill känna sig som en del av historien med hjälp av en klassisk doft med gammaldags charm. Det kända nischemärket Creed har samma anspelningar på kändiskulten då deras parfymer har burits av åtskilliga kändisar genom åren - som Robert Redford och Richard Gere med klassikern Green Irish Tweed. I damserien skapar man samma referenser med exempelvis Millesime Fleurissimo, som gjordes för skådespelerskan Grace Kellys bröllop.  

udda och karaktärsfulla doftnoter - natur och gourmand

Typiskt för nischemarknaden är de lite smalare parfymerna som med sina ibland extrema ovanliga noter och ingredienser tenderar att locka fram fantasin och personliga associationer, ibland på gränsen till det lekfulla och kontroversiella. Italienska familjeföretaget Profumum Roma, har en oerhört hög procent rena oljor i sina parfymer och uppfattas som väldigt naturliga, om inte rentav som rena naturupplevelser. Den mustiga Thundra - för att välja en ur deras digra sortiment - förmedlar känslan av att befinna sig i en skog om hösten, med multnande löv och svamp. Det är inte för alla, men det är ett ypperligt exempel på hur dofter kan ta bäraren till en annan fysisk plats genom att trigga igång specifika doftminnen. 

En ingrediens som på olika sätt (beroende på hur den används och var den är skördad) förmedlar starka känslor är ouden - det vill säga oljan från det exotiska agarträdet. Ibland används noten bara för att förstärka basen i en parfym men i sin mer rena och framträdande form kan den ge ett överväldigande intryck - något som ofta passar de som vill förknippa sin personlighet med något mer exotiskt och väcka uppmärksamhet. Ibland kan resultatet bli extremt och så animaliskt att det för tankarna till kogödsel eller djuriska associationer.

Exempel på några som verkligen väcker starka känslointryck och minnesbilder är japanska Di Sers Kyara, där den exklusiva nu mera utdöda oudarten skapar en sinnebild av fuktigt trä som nästan för tankarna till en gillestuga på 70-talet, eller en sommarstuga som stått igenbommad i ett antal månader. Det kan låta udda, men för många är det en känsla som tar en tillbaka till barndomen och ger en sorts mysfaktor med sin lite ingrodda atmosfär. Hasunoitu från samma märke är desto mer "love or hate" med sin extrema djuriska not av varmt hö och stall, som man gärna associerar till getter eller ladugården. Det säger sig självt att detta är dofter för de som gillar att utmana sig själva och som vill göra ett personligt statement - knappast något för de som föredrar en diskret framtoning, med andra ord. 

Ett annat starkt doftminne är det som är kopplat till mat - så kallade gourmanddofter - och de går inte sällan åt det sötare hålle. Här finns en hel del kul att upptäcka för de som gillar den typen av associationer. Xerjoffs Cruz del Sur II uppfattas av många som en direkt klon av den sommartid mycket uppskattade Soleroglassen, med sin mango i isöverdraget och vaniljton. Man till och med känner kylan från vaniljglassen! Ännu mer extrem är One Umbrella For Two från det franska varumärket Floraïku (som dock är inspirerat av japansk kultur och även vill förmedla en viss sinnesstämning med sina parfymnamn och medföljande haikudikter) - här har det exklusiva japanska gröna teet som använts som huvudingrediens i kombination med sötma från svarta vinbär skapat ett oförglömligt intryck av nybakad gräddtårta! Det är dofter som inte alltid är lätta att bära men som ofta används för sin egen njutnings skull tack vare de positiva minnen de återskapar. Annars kan de vara spännande festparfyner som signalerar att du är både modig och självständig och utstrålar sensualitet.

Med andra ord - var inte rädd för att ge efter för din fantasi och de doftminnen som skapas när du försöker hitta den där signaturparfymen. Vilka associationer väcks till liv hos dig när du testar en doft? Vem vill du vara - och i vilket sammanhang? Öppna dina sinnen - och vem vet, kanske rätt parfym öppnar en dörr till din personlighet du inte visste existerade.