WHY IT'S WORTH IT
Di Ser
Lyxiga och ovanliga parfymer är något som faller fler och fler konnässörer på läppen. Att vara unik har blivit viktigt, även i sitt val av doft. Parfymen får gärna berätta en fascinerande historia - det man kallar storytelling. Men finns det egentligen något mer unikt än japanska Di Ser - ett parymmärke som är lika udda som det är exklusivt? Gents är en av de få i världen som saluför dessa unika doftkreationer i sortimentet.

I japanska Sapporo, beläget på ön Hokkaido med dess bergiga kustlandskap, ligger naturmystiken som ett poetiskt filter över landskapet och människorna. Här frodas en medicinsk kultur, med essentiella och homeopatiska oljor, kryddor och kosmetika. Och här finns troligen ett av världens ovanligaste och sällsynta parfymhus - Di Ser. Parfymhuset startade 1999, men med rötter i en tusenårig tradition. De säljs inte av vem som helst - och är kanske inte heller för vem som helst. Men varför inte prova?
naturens magiska kraft
Att experimentera med naturliga ingredienser har starka rötter på ön Hokkaidoo är sannolikt ingen slump - det bergiga landskapet kombinerat med kusternas varierande klimat har gjort att skillnaderna är stora mellan sommar och vinter. Detta påverkar även råvarorna, men också människornas förhållande till naturens gåvor. Hokkaido och Sapporo är navet för medicinsk forskning i japan, och Di Ser är också uppdelat i två enheter - läkemedelssektionen Essentials Ltd. och utvecklingsdelen Luz Research, med fokus på doftindustrin och essentiella oljor.
Naturliga lokala ingredienser i kategorierna trä, blommor och citrusfrukter blandas med noggrannt utvalda råvaror utifrån och tillförs växtbaserad alkohol och vatten. För att värna om essensernas speciella egenskaper mixar man dem försiktigt en och en i taget - allt utfört med kärlek och minutiös precision. För det är det som är sinnebilden för Japan - andlighet och detaljdisciplin i en magisk symbios.
Natursymboliken visar sig också i Di Sers logotyp - en stiliserad lotusblomma som reflekteras i vattnet, en symbol för två olika speglingar av världen: den synliga, materiella, kontra den osynliga, andliga. En naturens yin och yang.
parfymerna
Denna dubbelhet avspeglas också i parfymernas karaktär. De är ofta inte vad de först utger sig för att vara. Att naturen är en inspirationskälla för Di Sers parfymör Yasuyuki Shinohara går förvisso som en röd tråd, liksom den typiskt japanska renheten - i allt från ingrediensernas kvalitet till den estetiska minimalismen i presentationen med sina stilierade formenkla flaskor. Allt andas Japan.
Och vissa dofter, som den friska Akanesasu, håller vad den lovar som en fräsch soldränkt doft ämnad för sommaren och våren med sina citrusnoter och torra träiga vetivernoter i botten. Som en lätt bris som smeker landskapet medan solen går ner. I samma somriga stil, men med rikare och mer komplex uppbyggnad hittar vi den fräscha bomben Mizu, som i samklang med en svalkande mynta överväldigar med sin Amalficitron och den bittra, lokala citrusfrukten yuzu, glidande som ett skepp ovanpå ett hav av jasmin och träig vetiver
Men så har vi parfymer som den intensiva Hasunoito (av konnässörer hyllad som en av världens mest spännande doftupplevelser), som inledningsvis nästan är påträngande i oudens ton av varmt hö, men som byter kostym efter några timmar och stall- och jordnoterna utvecklas till hyvlat trä, kryddor och florala noter från jasmin. Den berättande idén om lotusblommans kärvhet när den försöker tränga igenom jorden blir nu tydlig för den som bär doften. Men det kräver tid och tålamod. Att man öppnar sinnet och väntar. Låter sig bedras.
När det gäller ingrediensen oud, finns det dock knappast något mer exklusivt än den dyrbara och exceptionella variant som finns i parfymen Kyara. Uppkallad efter den oerhärt sällsynta oud som bland annat växer i Indonesien men som i princip är utrotad, är det en elegant doftnot som är mindre animalisk än ouden i Hasunoitu men innehåller med sin värmande kombination av patchouli och indiskt sandelträ desto mer distinkta trätoner även om här också finns inslag av ros. Det är en parfym med rötterna i en tusenårig japansk tradition där kyara använts i den religiösa Kodoritualen, där det bränns som rökelse. Ordet kyara används också som gradering av oudträets egenskaper, och avser då den absolut högsta kvaliteten. Kyaran är så sällsynt att varje gång Di Ser utvinner extrakt ur sitt eget lager av råvaran tar man en stor risk då tillgången på kyaran är oerhört begränsad. Inte konstigt att den anses vara något extra.
Den slags unika upplevelser kostar - och ska kosta. Så är också både Kuara och Hasunoitu dessutom extrait du parfum - den högsta koncentrationen av rena essenser.
unisex och dualitet
Dubbeltheten finns också i parfymernas unisexprofil. Även en parfym som den fruktiga Amadeku - skapad som en sensuell hyllning till den japanska kvinnans elegans - är lockande att bära för vem som helst, oavsett kön. Paletten av frukter och florala noter från frukten sweet orange - en form av apelsin som ofta används i parfymhusets toppnoter - och jasmin sambac gör den även till en hyllning till naturen och japansk vår och sommar. Det är en intensiv fruktig doft vars bas av benzoin och rökelse ger den en nästan animalisk botten som passar fint för manlig hud och för den som vill ha lite lyx inför sommaren med något helt annorlunda.
Så vill du vara unik och annorlunda, och kosta på dig ett av världens mest speciella parfymmärken - testa japanska Di Ser. Och träd in i en annan värld.