floraïku

Japansk doftpoesi i fransk tappning

Skriven av GlenN lauritz andersson & denis vasilije, doftexperter

Är man bekant med det franska parfymhuset Memo Paris, har man kanske hört talas om grundarna Clara och John Molloy och deras strävan att skapa dofter där poesi och vår inre resa till exotiska platser är de främsta ingredienserna. I deras nya märke Floraïku har de inspirerats av den emotionella kraften hos japansk tradition och kultur med dess teceremonier, hantverk och naturdyrkan.  

flo-ny

Parfymprojektet Floraïku startades år 2017 av Clara och John Molloy, skaparna av huset Memo Paris, inspirerat av japansk kultur, med dess ceremonier och urgamla traditioner kopplade till naturmystik, poesi och konst. Namnet härstammar för övrigt från den japanska diktformen Haiku och namnen på parfymerna känns också som hämtade ur en textrad eller titel från ett poetiskt verk. Varje parfym har också tilldelats en egen haïkudikt, skriven av Clara Molloy, som själv är poet och skribent. Liksom i fallet med Memo Paris, är det Clara som står för det konstnärliga skapandet medan maken John ansvarar för den affärsmässiga biten men om man i Memo Paris hade parets egna minnesbilder från otaliga resor runt om i världen som utgångspunkt har man här fokuserat på Japans magi.

Floraïku förknippas med exklusivitet, skönhet och konstnärligt hantverk - inte minst de vackra handmålade korkarna och välgjorda presentationerna har gett märket en profil som inte liknar något annat på marknaden. Makarna Molloy är heller inte rädda för att tänka utanför boxen (i dubbel bemärkelse) - bland annat inkluderas ett rör på 10 ml ifyllt samma parfym som flaskan på 50 ml och som i samband med resor kan föras in i den vackra korken - en enkel men också vacker portabel lösning. Även det faktum att man kan köpa refills till sin favoritdoft så att man slipper betala för presentation och flaska ännu en gång är ett exempel på Molloys miljötänkande och pionjäranda. 

Förutom parfymören Alienor Massenet - som också kreerat dofter till Memo Paris - har man samarbetat med Sarah Burri och Sophie Labb och lyckats skapa ett doftbibliotek som öppnar alla dina sinnen med naturupplevelse och poesi i en magisk förening samt med en omisskännlig asiatisk prägel. Parfymerna, varav de flesta enbart består av tre noter, är indelade i tre kategorier - eller som man kallar det: "ceremonier" - med linjen "Shadowing" som ett fjärde tillskott till märkets kollektioner.

enigmatic flowers ikebana

I detta kategori är det blommornas magi som spelar huvudrollen. Cricket Song (med magnolia som huvudnot) och Just A Rose är de med de tydligatse florala inslagen medan körsbärsblomman i den fruktiga I See the Clouds Go By hamnar i bakgrunden för att ge plats åt maffiga svarta vinbär (cassis absolute). Den exklusiva och kraftigt koncentrerade Am Not A Flower spelar i en annan liga, då den faktiskt är precis vad den säger - här finns nämligen ingen floral not utan näsan luras av en exotisk ingefära i kombination med rökig oud och amber (bärnsten).

secret tea and spices o cha

Här hamnar en av Japens viktigaste traditioner i fokus - nämligen teceremonin. Samtliga dofter i denna serie är byggda på olika tevarianter som i samklang med trä och kryddor skapar helt olika uttryck. I Am Coming Home innehåller vitt te och kryddiga inslag från ingefära och kardemumma som nästan skapar ett intryck av citrusfräscha toner. The Mountain Standing Still och The Moon And I har de mest framträdande svarta tenoterna (den förstnämnda nästan tobaksrökig med sin saffran och oud) med den exceptionella och mycket udda One Umbrella For Two - ett mästerverk i gourmandklassen - skapar ett intryck av nybakad, varm rulltårta eller gräddtårta med sitt japanska gröna gemachete kompletterat med svarta vinbär och cederträ.

forbidden incense kodo

I "Forbidden Incense Kodo" hittar vi märkets mörkaste och djupaste dofter, ofta med tydliga inslag av trä och rökelse i olika kombinationer och tolkningar. Inspirationen här är den religiösa asiatiska "kodo"-ritualen, där bränning av rökelse är ett centralt inslag. My Love Has the Colour Of the Night (med bland annat patchouli och vetiver) och My Shadow On the Wall (med mörka violblad och sandelträ) är de mest tråiga och kådarika med mörka rökiga och ibland gröna accenter, medan AO blandar rökelse och myrra med fikon och mandarin.

shadowing

Kategorin "Shadowing" refererar till vår "skuggsida" av tillvaron - den är populärt kallad den "röda serien" och ligger utanför den övriga indelningen i ceremoniella kategorier. Sleeping On the Roof har florala övertoner medan Between Two Trees är mer klassik i sin framtoning, med grapefrukt och vetiver som perfekt balanserar varandra.

Liksom i systermärket Memo Paris kollektion har Floraïku utvecklat en serie sidoprodukter av hög kvalitet, som car och room diffusers samt doftljus i form vackert designade tekoppar. Men här har man tagit det japanska temat ännu längre och faktiskt också producerat exklusiva förpackningar med äkta tepåsar, med egenhändigt komponerade teer, dedikerade till årets olika årstider.

VÅRA FLORAÏKUPARFYMER