5 affärsparfymeR för män
ENLIGT JENNY rydhström

Skriven av GlenN lauritz andersson & denis vasilije, doftexperter

Förutom att parfymer är riktigt roliga ur ett tekniskt perspektiv, är parfym ett utmärkt redskap i verktygslådan när det gäller affärer. 

jenny-bannner

Jag har tidigare skrivit om hur vi människor, även omedvetet, uppfattar dofter och hur man kan använda det till sin fördel. Läs gärna Mina 5 bästa förhandlingsparfymer - för kvinnor.

För en man är förutsättningarna delvis samma som för en kvinna. Det handlar om att kompensera för sina svagheter, framhäva sina styrkor och knäppa förutfattade meningar på näsan - allt i syftet att uppnå dina mål. 

Skillnaden mellan män och kvinnors parfymval beror därför helt och hållet på vilka styrkor, svagheter och förutfattade meningar man vill ta kontroll över. Själv är jag en oerhört stark person som ibland kan uppfattas som något av en ångvält med mottot "Framåt". Det kompenserar jag med en mjuk parfym som rundar av mina värsta kanter. En power-parfym på mig skulle vara både kontraproduktivt och förödande, i vart fall om jag vill ha några medarbetare kvar i mitt team överhuvudtaget. Samma analys måste du göra av dig själv.

5misstagparfym

Här kommer mina bästa tips för män som vill låta parfymvalet jobba för honom istället för mot honom:

Först, släng samtliga 90-tals parfymmärken, exempelvis Hugo Boss, Paco Rabanne och Jean Paul Gaultier. Om du är en medelålders, vit man ligger du redan automatiskt i riskzonen för att bli placerad i facket för allt som är passé, daterat och dammigt (ledsen för brutal ärlighet). En förutfattad mening från din omgivning måste du motbevisa, inte förstärka. 

För det andra, välj bort parfymer du skulle bära på en dejt eller såna som anspelar på sex. Hit räknas de flesta parfymer som innehåller organiska doftnoter såsom musk, ambra, den smutsiga varianten av oud och andra animaliska noter som är menade att påminna om kön, anus, svett och kroppsvätskor. Jodå, de är väldigt vanliga och jag kan lova dig att du hittar dessa doftnoter i de flesta av dina parfymer därhemma. 

Tredje men inte minst, undvik samtliga parfymer som innehåller sötma eller som du skulle kunna tänka dig att bära på en nattklubb (oftast samma parfym)

Som alltid i näringslivet gäller det att hålla en professionell nivå

Som alltid i näringslivet gäller det att hålla en professionell nivå. Det gör du enklast med parfymer som är diskreta och torra, dvs som saknar sötma och som håller sig nära din kropp. 

1. Creed Aventus. Passar en vardag på kontoret. Denna parfym sticker inte ut på något sätt förutom med sin elegans och sin klass. Den håller sig nära kroppen, är svår att känna på längre avstånd än 30 cm och tar således aldrig över ett rum.

2. Di Ser Kyara är mitt eget val vid tuffa förhandlingar men den fungerar lika bra på män. Den är kylig och livsfarlig i sin diskreta patchouliförklädnad . Patchouli kan för lekmannen påminna om doften i en fuktig källare och är en stram ingrediens i många affärsparfymer. 

3. Widian Liwa är en parfym som bryter många regler. Den är nästan för söt, nästan för kryddig, nästan för… ja, rebellisk för att kvala in på denna lista. Ändå misstänker jag att vi alla träffat denna enfant terrible i olika jobbsammanhang. Ung, omöjlig att sätta koppel på och fullkomligt… briljant.  

Vi vet båda om det och det är ytterst irriterande.

4. Slutligen finns det givetvis en joker i sammanhanget. Profumum Roma Arso. En tung, bränd doft som utstrålar antingen självsäker Alfahanne eller skogsbrand - en parfym som verkligen inte är för alla. Så här doftar en affärsman som sällan är påläst eller håller sig till protokollet, men som på nåt sätt ändå alltid lyckas vinna till sig affärsfördelar. Vi vet båda om det och det är ytterst irriterande. För mig.