Creed

Berättelsen om världens äldsta doftvarumärke

Skriven av GlenN lauritz andersson & denis vasilije, doftexperter

För ett varumärke som gått sina egna vägar sedan resan började, kan det vara svårt för människor att förstå hur man hamnade där man nu är. Creed har en lång och anrik historia som går ända tillbaka till 1760. Förutom att vara världens äldsta parfymhus stationerat i Paris finns det något gåtfullt över företaget, att det blivit känt för att ignorera trenderna. Och ändå har det nu till sist blivit en trend i sig själv. 

creed_112

Parfymskapande: En tidskrävande men värdefull process för Creed

Att Creed aldrig har haft bråttom att haka på sin egen berömmelse och stressa fram nya produkter bekräftas av Olivier Creed, mannen bakom varumärket och en direkt efterföljare av Creed-familjen i den nuvarande generationen. Olivier tar gärna flera år på sig att komma med en ny parfym, som i fallet med Viking som lanseras hela sju år efter slagskeppet Aventus. Var och en av Creeds produkter kräver sin nödvändiga del av tid, energi och ansträngning i form av rekognoseringsresor runt jordklotet, källhistorik och sammansättning av de finaste ingredienserna med hopp om att de blir framgångsrika - och att parfymerna uppnår framgång går inte att bortse från.

“If you aren't a little different than your competition, you're in trouble.” 

Sällsynta dofter - handgjorda utan användning av syntetiska material

Creed producerar inte parfymer likt andra parfymhus som använder syntetiska alkoholer och petroleumbaserade lösningar, utan man tillför ingredienser manuellt. Därför tar parfymerna också längre tid att nå marknaden. Istället har företaget fått rykte om sig att skapa sällsynta dofter med gamla tekniker, vilket ofta är effektivt nog. Erwin Creed, son till Oliver Creed, menade själv att Creeds fokus ska ligga på parfymtillverkning och mindre på marknadsföring.

creed_3

En speciell relation till kunderna

Creeds accelererande framgång har också sin grund i hur man behandlar sina kunder. Normalt när en person besöker en doftbutik säger vanliga försäljare oftast: "Vill du prova detta? Vill du försöka det?" Men när samma kunder kommer till Creed, inleder företagets säljare med: "Berätta för oss om dig själv." Creed skapar en personlig relation med sina kunder – och de är jättebra på det. Det globalt kända parfymeriet har numera butiker över hela världen, inklusive Storbritannien, och den högprofilerade kundkretsen inkluderar drottning Victoria, John F. Kennedy, Richard Gere, Pierce Brosnan och Naomi Campbell. 

"Ett varumärke som Creed är en del av en trend - de står för personlighet och hantverk. Bortsett från doften i sig är det historien bakom sådana dofter och hur de är gjorda som fångar konsumenternas uppmärksamhet och vinner deras hjärta, säger Kissura Craft, ledare och doftanalytiker hos The NPD Group, ett marknadsundersökningsföretag. "Fråga vem som helst som bär Aventus”, fortsätter han, ”att oavsett när de bär den, så stoppar människor dem alltid på gatan och frågar vad de har på sig." Så förföriskt och kraftfullt är Creed.

creed_2

Begränsad tillgänglighet på ingredienser och kunnande är till Creeds fördel

Även om den generella framgången med Creeds ikoniska parfymer är krediterad till män som Olivier, som är begåvad med en utomordentlig känsla för dofter, finns det en annan faktor som Creed använder i sin ”branding”; i den extremt konkurrenspräglade parfymindustrin bygger man sitt marknadsvärde på begreppet ”enforced scarcity” – den begränsade tillgängligheten på de ingredienser som används, färdigheterna som behövs för att tillverka parfymerna och det begränsade antal nya lanseringar för att bibehålla exklusiviteten.

Sammanfattningsvis är Creed en berättelse om inspiration, mod, förtroende, hängivenhet och, viktigast av allt, en djup förståelse för människans natur och inställning. Man har lyckats behålla en dominerande post i doftvärlden under två och ett halvt århundraden. Endast ett märke som Creed vet att saker som ibland är tålamodskrävande likväl kan vara värda att älskas och respekteras över hela världen.

SE VÅRT UTBUD AV CREED